Cõi nhân sinh - The human world
Quế Anh (acrylic on canvas 40x50cm)
Vũ trụ mênh mông - The immense universe
That the humanity’s monument could just one day collapse and we to disappear in the Nihil! While wondering at the human spirit’s great adventure, H.Poincaré could not help thinking about the end, the dreadful fate of mankind.
The world seems to be created for human beings, the universe to be apprehended by the human mind. This anthropocentric vision is full of anguish, the anguish in front of the death and the Nihil.
“Why is that something really exists, but not just Nothingness?” (Leibniz)
The religions let the answer to the Mighty God.
Buddhism takes the question with serenity.
We are not going to follow the positivism of A.Comte, overtaking the question by the cult of Human Spirit, as an entity with its permanency until the end of time. This cult, Pagan and rigidly doctrinal, a breeding soil for Fascism (J.P.Sartre), is away in fact from the philosophy of Modern Science, which is open to scepticism and supposes the nature’s incompleteness (Godel’s theorem)
For not to fall in Nihilism, we advocate the embrace of Life, the transient stay on earth, material and immaterial existence in our weaknesses, our sorrows, our pains…As long as the house to be constructed, as long as the human epopy to be pursued, we have our own future, the humanity’s future to live, always to strive for a better world.
Vũ trụ con người rồi đây sẽ tan tành và sụp đổ, chúng ta tất cả tan biến vào hư vô. H. Poincaré, toán gia lừng danh, trước những thành tựu không cùng của trí óc con người, vẫn thầm tự hỏi về cái ngày tận thế đó.
Trái đất như là có để thuộc về sở hữu loài người; vũ trụ mênh mông kỳ ảo, con người rồi đây sẽ tìm ra những ẩn lý. Cái vũ trụ quan đó, coi con người là trọng tâm chủ thể, thật ra không thoát khỏi sự khắc khoải vô biên, khắc khoải của mỗi người chúng ta trước thần chết và hư vô.
“Tại sao Có, mà không tuyệt đối là Hư Vô?” ( câu hỏi của Leibniz)
Người tín đạo chờ ngày Thượng Đế trả lời.
Kẻ theo đạo Phật tâm hồn thanh tĩnh không quan ngại.
Chúng ta không theo thuyết Chứng Thực của A.Comte, chỉ biết sùng bái “lý tính con người như vĩnh hằng và tuyệt đối”. Một ý thức hệ vô thần và khô cứng, mang sẵn mầm mống cho phát xít chủ nghĩa (theo J.P. Sartre); triết lý khoa học đương đại phủ nhận và nhìn vũ trụ con người tiềm ẩn những nghi vấn và những lệch lạc vô khả giải định.
Chúng tôi tin ở phận người, những chiếc bóng phù du trên trái đất, mang trên vai sử tính của nhân loại. Đi tìm cải tiến để truyền đạt cho nhau ngôi nhà để thể hiện, hoài bão không cùng một thế giới hoàn mỹ cho cõi hữu hạn nhân sinh.
9.12.09
0 Nhận xét:
Đăng nhận xét
Đăng ký Đăng Nhận xét [Atom]
<< Trang chủ